آب و هواشناسی - آب و هواشناسی و سیر تحولی آن
نوشته شده توسط : پلیکا

بررسي آب و هواشناسي و مباني و مفاهيم آن و مروري بر انواع دماسنجها|پی ایی

هواشناسي علمي از قرن هفده و هيجده بر پايه جمع آوري دانسته‌ها درباره مناطق مختلف و جمع بندي و ميانگين گيري شروع شد که جنبه توصيفي داشت و به دليل کار با اعداد معرف واقعيت نبوده و به عملکردهاي مشترک همه عناصر آب و هوايي توجه نمي‌شد. با توجه به تفاوت نگرشها ، آب و هواشناسي توصيفي ، ديناميک ، فيزيکي ، سينوپتيک ، کاربردي بوجود آمدند که آب و هواشناسي سينوپتيک (همديده باني) با توجه به تمام جنبه‌هاي موثر و احتمالي در آب و هوا جامعيت بيشتري دارد. مکتب شيکاگو مهمترين کشف آب و هواشناسي يعني اصل ثابت بودن چرخندگي مطلق توده هوا در طول مسير حرکت و مدل موجها در حرکت باد را مطرح کرد که به امواج رزباي معروف گشتند، وجود رود باد نيز در اين مکتب کشف شد.

آب و هواشناسي هواي غالب در دراز مدت (اقليم) را با توجه به ويژگيها و اصول و مفاهيم جغرافيايي ، عوامل بوجود آورنده و تأثيرات آن بر زندگي انساني ، تفاوتهاي آب و هوايي مکانها مورد بررسي قرار مي‌دهد. هواشناسي فيزيکي اساس هواشناسي ديناميک است، زيرا لازمه يکنواخت شدن انرژي بين مناطق وزش باد و جابجايي بخار آب بين مناطق با دماهاي متفاوت است که با استفاده از قوانين حرکت و ديناميک بيان مي‌شوند. در هنگام نصب ادوات اندازه گيري باد، مي بايست دقت شود تا اين وسايل بدور از موانعي مانند ساختمان، ديوار و درخت باشد زيرا در غير اين صورت ممکن است داده هاي ثبت شده با واقعيت انطباق نداشته باشد.

هواشناسي شرايط جوي را در زمان معين و بطور عام با استفاده از اصول و قوانين و مدلهاي رياضي و فيزيکي و ديناميکي در کوتاه مدت بررسي ، پيش بيني مي‌کند و به مطالعه تغييرات اتمسفر مي‌پردازد. براي يکنواخت کردن انرژي در سطح کره زمين در ارتباط با خورشيد و با توجه به دريافت انرژي و خروج آن از طريق بازتاب و تابش سياره‌اي با توجه به ويژگيهاي منطقه‌اي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بنابراين علمي در اواخر قرن نوزده و اوايل قرن بيستم با تهيه و بکارگيري نقشه‌هاي هواشناسي جامعه و بوجود آمدن مکتبهاي هواشناسي اکثرا با نام شهرهاي بزرگ به شکوفايي رسيد. هامبلولت عامل مهم تغييرات را خورشيد مطرح کرده ، با استفاده از خطوط همدما نقشه پراکندگي دما را در نيم کره شمالي ترسيم کرد و به تأثير دما در هواهاي متفاوت پي برد.

 

دانلود رایگان تحقیق در مورد هواشناسی

ماخوذ از ترموس بمعنی گرما و مترون بمعنی اندازه یونانی و آلتی است که از روی آن میزان گرما اندازه گیری میشود و معمولا از یک لوله شیشه ای که دو طرف آن بسته و در قسمت پایین آن مخزنی پر از جیوه یا الکل تعبیه شده است تشکیل می گردد برای مدرج ساختن آن , ترمومترهای جیوه ای را در ظرف بخار آبی که در حال جوش است (کنار دریا) قرار میدهند, جیوه بر اساس خاصیت انبساط اجسام در مقابل حرارت در لوله بالا میرود ودر نقطه ای که توقف می کند آن نقطه را با عدد 100 علامت می گذارند. از این روی برای اندازه گیری سرماهای شدید از ترمومترهای الکلی استفاده می کنند زیرا الکل در 120 درجه سانتی گراد مایع است و بالعکس در 78 درجه سانتی گراد بجوش می آید از این روی ترمومتر ماگزیما و منیما را بطور مرکب بکار می برند که از الکل و جیوه تشکیل می یابد این نوع میزان الحراره می تواند حداکثر درجه حرارت و حداقل آنرا در مدت معینی مثلا یک شبانه روز تعیین.

کند و از یک میزان الحراره الکلی دراز تشکیل شده است و برای اینکه جای زیاد نگیرد ساقه آنرا دو مرتبه خم کرده اند و در قسمت خمیده آن که بشکل (ایو)ی فرانسه می باشد جیوه ریخته شده و بدین ترتیب الکل به دو قسمت تقسیم می شود: یک قسمت در طرف راست لوله باقی می ماند که بالای آن حباب خالی از هواست کمی الکل در آن بخار می شود و طرف چپ آن منتهی به مخزن الکل است. ترمومتر رئومور – در این گرماسنج نقطه یخ یا صفر درجه سانتی گراد برابر است ولی نقطه غلیان آب در این گرماسنج 80 درجه است چه دانشمند فرانسوی در گرماسنج خود بین نقطه انجماد آب یا ذوب یخ و نقطه غلیان آب را 80 درجه تقسیم کرده و بالنتیجه 80 درجه ترمومتر رئومور برابر با صد درجه ترمتر.

بادهای عمودی برخی از مهمترین منابع حرکت عمودی هوا بصورت زیر است: 1 توپوگرافی (ناهمواری زمین 2 جابجایی عمودی (کنوکشن 3 کنورژانس 4 اعمال جبهه‌ای جریانات عمودی دارای ماهیت محلی می‌باشند و هنگامی که هوا بر روی کوهستانی جریان می‌یابد, کلا به طرف بالا جابجا می‌شود. بنابراین سیر تغییرات و تبدیلات آب و هوایی , مناطق گرم , سرد , باد و ; برای یکنواخت کردن انرژی در سطح کره زمین در ارتباط با خورشید و با توجه به دریافت انرژی و خروج آن از طریق بازتاب و تابش سیاره‌ای با توجه به ویژگیهای منطقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. هواشناسی علمی از قرن هفده و هیجده بر پایه جمع آوری دانسته‌ها درباره مناطق مختلف و جمع بندی و میانگین گیری شروع شد که جنبه توصیفی داشت و به دلیل کار با اعداد معرف واقعیت نبوده و به عملکردهای مشترک همه عناصر آب و هوایی توجه نمی‌شد.

 

جغرافیا (27) - صفحه 3 - پاتوق کتاب فردا

ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). نویسنده: اسماعیل جهان بین کیاده. نویسنده: محمدحسین پاپلی یزدی. ناشر: دانشگاه رازی کرمانشاه. نویسنده: محمدامیر ابراهیمی. نویسنده: قدرت الله بهرامی.

 

کلیات آب و هواشناسی

در اب و هوا شناسی سینو پتیک اب و هوای یک منطقه  از زمین  یا تمام جنبه های ان به صورت یکپارچه مطالعه میشود و همه عناصر ان در در ارتباط با یکدیگر بررسی میشود ، پراکندگی  فشار ، مهمترین عنصر اب و هوایی به شمار می اید که تمام عناصر دیگر را  کنترل میکند. اب و هوا شناسی دینامیکی اتمسفر زمین را به صورت مدلی واحد بررسی میکند  و ویژگی های حرکت و فرایند های ترمودینامیکی به وجود اورنده این حرکت ها را براساس روشهای ریاضی ، فیزیکی و همراه  با کاربرد انها مورد بررسی قرار میدهد . هرچند تاثیر های اقلیمی محیط در سایر زمینه ها، مثلا پزشکی ، نیز بسیار مهم است ، جنبه های جغرافیایی بررسی های اقلیمی ، کاربرد متداول تری پیدا کرده است و توسعه  اقلیم شناسی کاربردی ، زمینه ای اساسا جغرافیایی دارد.

ورودی انرژی به سیستم سیاره زمین از طریق تابش خورشید و خروج ان از طریق بازتایش سیاره زمین صورت میگیرد ، به طوری  که میزان ورود و خروج  انرژی در دراز مدت  برابر است و مقدار  انرژی موجود در سیاره زمین ثابت است. هواشناسی وضع هوا را در کوتاه مدت پیش بینی میکند ، اما آب وهوا شناس براساس عوامل به وجود آورنده  آب و هوا ، پدید آمدن  اب و هوای خاصی را در مکانی خاص با توجه به تاثیر آن در زندگی انسان ها  پیش بینی میکند. برای مثال ، برنامه ریزیهای کشاورزی مربوط به مسایل کاشت ، داشت، برداشت، افات ، ابیاری و بسیاری از مسایل دیگر، بدون شناخت تاثیر و کنترل ماهیت اقلیمی و عناصر اتمسفری ، توفیق چندانی نخواهد داشت.

بدیهی است که وضع هوا  پیوسته تغییر میکند ؛  اما معمولا  در هر مکان مشخص، درطول سال یک هوای معین به دفعات بیشتری جا به جا  میشود بطوری که  از نظر فراوانی این هوا در ان مکان نمود بیشتری می یابد.   در هواشناسی سعی میشود با استفاده از اصول و مفاهیم فیزیکی  و مدل های تجربی، عناصر و عوامل به وجود آورنده هوا شناسایی شود تا درنتیجه این شناخت بتوان وضع هوا را در کوتاه مدت پیش بینی کرد. در تغییرات  اب وهوای یک منطقه یا توزیع آب وهوا در سطح زمین ، علاوه بر تاثیر عوامل  دینامیکی و فیزیکی اتمسفر، ناهمواری سطح زمین ، پوشش گیاهی آن ، آب و خاک و عرض  جغرافیایی  نیز موثرند.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: